Svar: Hjælp til mad
19. marts 2018
Alder:
7 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og har haft glæde af de svar, som jeg har givet andre, og nu selv har fået lyst til at skrive - velkommen til :)
Det lyder som om, at jeres datter stortrives på alle måder og det er rigtig dejligt at høre, at I ikke har kunne bede om en bedre start på forældrelivet :) Det er også rigtig fint, at du er gået over til flaske - jeres datter har taget rigtig fint imod denne, og at give flaske har naturligt sine fordele, så ingen grund til at være ked af den beslutning, og dejligt at I alle tre trives med det :)
Det lyder dog som om, at jeres datter får lidt for meget mælk og ud fra dagsplanen, så vil jeg anbefale at flaskene ligger på lidt andre tidspunkter. Hendes mælkeindtag tager lige nu den naturligt sultfornemelse fra hende, og det er med til at gøre, at hun ikke længere har lyst til at spise skemad...
Jeg vil anbefale, at du skærer ned i antallet af flasker, så hun tilbydes 4 flasker i døgnet.
Og jeg vil anbefale, at de 4 flasker ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser derfor således ud:
Tidlig morgen 06: Lille flaske og dagen begynder
Morgen 7.30-08: Frisk frugt i hånden og du følger efter med lidt havregrød, frugtmos som topping og vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke have flaske her
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 12 som nu.
Eftermiddag 15: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping og vand af kop.
Puttes til en lille powernap omkring kl 16, og skal ikke længere have flaske her.. har hun en overgang stadig brug for flasken, så giv hende kun ganske lidt måske blot 100 ml at sove på...
Aften Kl. 17:30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, mad med mere og mere bid, mere smag. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter i hånden, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20 som nu
Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover videre til næste morgen tidlig, hvor hun så tilbydes en flaske igen.
Som du kan se, så anbefaler jeg, at du giver fire flasker og jeg har også byttet lidt rundt på nogle af flaskerne og måltiderne. Om morgenen vil jeg anbefale dig, at du tilbyder din datter en flaske kl 06. Denne flaske skal ikke være alt for stor, da den så kan fjerne lysten til morgengrøden, så måske 120 ml vil være fint (jeg ved ikke, hvor meget hun plejer at drikke:)). Og så vil jeg anbefale dig, at du tilbyder hende morgengrød kl ca 7.30-8 før hun puttes til sin lur. Det vil være rigtig godt, at hun lærer at blive puttet om formiddagen, uden at behøve flaske først. Samtidig vil det være rigtig godt, at hun tilbydes flaske tidlig morgen, fordi det er med til at sikre, at den ikke påvirker hendes indtag af frokost og lyst til at spise skemad kl 11 - og så er det også vigtigt, at hun tilbydes frokost, før hun tilbydes flaske og puttes til middagsluren - igen for at sikre at mælken ikke fjerner appetitten... Derfor har jeg også byttet rundt på frokost og flaske midt på dagen...:)
Det er helt okay, at hun stadig har brug for tre lure dagligt. Hun starter dagen tidligt og sover derfor også tidligt hele dagen igennem, så det er helt naturligt, at hun har brug for en 3. powernap om eftermiddagen. Ellers bliver dagen alt for lang for hende, og det er rigtig fint med den 3. lur så hun kan puttes til natten omkring kl 20... Springer hun den 3. lur over, så skal hun pludselig puttes meget tidligere og det vil gøre natten for lang og kan også gøre, at hun så vågner endnu tidligere om morgenen, og det er der ikke grund til:)
Det er rigtig godt, at hun er glad for mad i hånden, og det vil derfor være super, at du starter med at tilbyde hende mad, som hun selv kan sidde og gumle på - og så følger du efter med lidt på en ske. På den måde udnytter du hendes lyst til at spise og anerkender at hun gerne vil deltage selv og have lidt medbestemmelse. Det at sidde og gumle på lidt mad er også med til at vise, at det er spisetid. Det forbereder hende, gør hende klar til at spise den mad, du så efterfølgende tilbyder hende, samtidig med at det også styrker hende mundmotorisk, så hun gradvist bliver bedre til at spise mere og mere af jeres mad. Så det er bestemt en god idé at give hende mad i hånden og udnytte, at hun gerne vil spise dette :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og at min forslag til dagsplan viser, hvordan dagen kan skrues sammen, så jeres datter har plads i maven til både skemad, vand af kop og mælk :)
Fortsat held og lykke - og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske